gidovanooijen.reismee.nl

Oh Zo Colombiaans, Oh So Colombian

Dat is hoe dat ik me langzamer hand begin te voelen, de dingen die ik doe of heb worden steeds meer colombiaans, en dat bevalt me goed. Natuurlijk ben ik niet alle dagen super productief bezig. En de ene keer doe ik wat meer dan de andere, bijvoorbeeld donderdag was het net als dinsdag, ik heb niet veel gedaan, maar dat betekend niet dat ik niets doe, het is dan niet zo interessant om over te schrijven. Wat wel leuk is om te vertellen is dat ik nu een colombiaans telefoon nummer heb en ik heb de “ov-chipkaart” van Bogotá, dus ik kan nu ook overal naartoe reizen, dus langzamerhand word ik beetje bij beetje meer ingeburgerd. Ik heb ook mijn ticket geboekt, en ga maandag 16 Mei naar Monteria om 17:00 colombiaanse tijd. Dus dat is 00:00 uur in Nederland. Daar ga ik veel familie zien, veel ooms en tantes die ik ga leren kennen en al hun kinderen erbij. Dus dat gaat een week met veel indrukken worden. Ik ben al gewaarschuwd dat het daar rond de 39/40 graden is! Dus daar bereid ik me al op voor. Ook word er me verteld dat ze daar super snel praten, dus dat word nog een leuke uitdaging om te communiceren. Ik zal op zaterdag 21 Mei terug komen, en dat is dan de verjaardag van mijn Moeder hier. Dus dat word ook speciaal om dat te vieren met haar. Eergisteren ben ik samen met mijn moeder naar het centrum gegaan en zijn we naar een planetarium geweest. Je kan het vergelijken met het Omniversum in Den Haag alleen is hierbij het scherm over je hoofd en word er alles verteld en uitgelegd op een mooie manier over het heelal en de sterrenstelsels en de planeten. Wat erg interessant is alleen soms lastig is te begrijpen in een taal die je net niet goed genoeg beheerst. Eenmaal daar vandaan hebben we heerlijk geluncht en hebben we interessante gesprekken gehad over bepaalde verschillen in Nederland en Colombia met name de vrijheid die je hebt in bepaalde situaties. Met kleine discussies en een goed gesprek liepen we naar een winkelstraat waar ze alles verkopen en alles ook erg goedkoop is. Want Caren en ik gingen in de avond uit samen met Jimmy die ik afgelopen woensdag had ontmoet. En ze had een nieuw shirtje nodig. Nadat we die hadden gevonden zijn mijn moeder en ik terug naar huis gegaan en heb ik daar nog even rustig aan gedaan voordat ik het wilde nachtleven in zou gaan.

Toen Caren terug kwam van het werk hebben we ons langzaam klaar gemaakt om te vertrekken. We hadden om 22:30 afgesproken voor de discotheek met Jimmy. Na wat gewissel van kleding waren we klaar voor vertrek. We pakte de taxi en had nog niet gegeten dus pakte snel een hamburger voordat ik de discotheek in zou gaan. Jimmy was er ondertussen ook en we zijn met z’n 3en naar binnen gegaan. Theatron heette het. Dat is een open-minded discotheek met heel veel verdiepingen en veel kleine zaaltjes waar van alles word gedraaid en dus ook voor ieder er wat bij zit. We hebben een heerlijke avond gehad met veel rum met cola en veel gedanst. Weer nieuwe mensen leren kennen en dat was erg leuk. Rond een uur of 4 waren we weer thuis, terwijl mijn zus 2 uur later moest werken, en ze had uiteindelijk maar 1 uurtje geslapen. Terwijl ik lang kon uitslapen op de zaterdagochtend, werd ik ook weer vrij laat wakker. Dit was rond een uur of 10. (in middels ben ik dus al wel gewend aan het vroege opstaan rond 7 á 8 uur). Zaterdag overdags een filmpje gekeken met Alejandra en haar vriendje en in de avond naar het theater gegaan. Caren en ik zijn naar een spaans modern/ballet gezelschap wezen kijken “Victor Ullate Ballet”. Wat een prachtig gezelschap is dat! Ik heb gewoon volop genoten en vond het leuk dat het de eerste keer dansvoorstelling was voor mijn zusje. Ik zei al tegen haar dat ze nu een beetje ziet wat voor werk ik doe, en dat vond ze wel erg leuk om te zien. Daarna terug naar huis gegaan en zijn we rustig naar bed gegaan met een mooi nagevoel van het prachtige optreden dat we hadden gezien.

Oh so Colombian, that is how i slowly start to become here. The things that I do or have become slowly more coombian. And I like that! Ofcourse I am not super productive all days, one day I do more than the other. For example Thursday, was just the same as my Tuesday, I didn’t do a lot but that doesn’t mean that I don’t do anything, its just that it doesn’t make sense to write about. What is nice to tell is that I got myself a Colombian phone number. And I got myself a Tu Llave, which you can compare with the “ov-chipcard” in Holland but then its only valid in Colombia ofcourse. So very slowly I found myself more localized. I also booked my ticket and the 16th of May I leave to Monteria. I leave at 17:00 Colombian time, which is 00:00 in Holland. Overthere i will meet a lot of family, uncles and aunts and cousins and nephews. So it will be a week with a lot of impressions. I got many warnings that over there it can be 39/40 degrees! So I better be prepared. Apparently they talk very fast over there so it will be a challenge to communicate. I will come back the 21st of May which is the birthday of my mom. So it will be special to celebrate this with here! The day before yesterday I left to the center with my mom to see a planetarium. You can compare this (if you know it) with the Omniversum in The Hague, only here they have the big white screen as a round roof over your head, and they explain everything about the planets and stars and universe which is very interesting but sometimes quite hard to understand in a language you don’t really control enough. Once we got out of there we grabbed a lunch and had some interesting conversations about the differences of freedom in some circumstances between Holland and Colombia. With some small discussions and a good ending we went to this shopping street where they sell everything for a very good and cheap price. Because Caren and I would go partying with Jimmy who I met last Wednesday. And my sister needed a new shirt, after we found that we left back home and I took some time to take it easy before the wild nightlife would start.

Once Caren came home we prepared ourselves with some music and laughters and got ready to leave. We would meet Jimmy around 22:30 in front of the club. After we took a cab I quicly grabbed a burger because I didn’t had any dinner yet. We arrived back at the club and also Jimmy was there already. We went inside Theatron, this is an open minded club with a lot of floors and different rooms with different kind of music. So everyone can be pleased with their own music style. We had an great night with lots of rum with cola and we danced a lot. We met new people and had some fun. Around 4:00 in the morning we came back home while my sister needed to work 2 hours later. In the end she just slept for one hour. While I could sleep a lot in the morning I also woke up quite late… around 10:00 o clock. (at this time I normally wake up around 7 or 8 am). The Saturday was quite easy and I watched a movie with my other sister and her boyfriend. In the night I went to see a Spanish modern dance company with my sister Caren. The “Victor Ullate Ballet”. Such an inspiration and there are a great company. I had an wonderful time and I felt great to share this with my sister, which was by the way her first time to see an ballet. I told her that she could see a bit of my work environment, and she liked that. After a great show we went back home. Layed in bed and slept with some great dreams of the performance we just had seen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!