gidovanooijen.reismee.nl

Een Nieuw Hoofdstuk, A New Chapter

Dinsdag10 Mei, heb ik eigenlijk niets gedaan vandaar dat ik er ook niet over ga schrijven want er is letterlijk op heel veel mooie en belangrijke gesprekken na niets gebeurt.

11 mei, vandaag heb ik het een en ander op de planning staan, ik heb rond 10:30 met Gustavo afgesproken, voor de mensen die onze verhalen in 2011 ook hebben gevolgd kunnen zich misschien nog herinneren dat Gustavo onze tolk was op dat moment in Colombia en hij ons heeft geholpen met het een en ander te vertalen. Gustavo heeft zelf ook in Nederland gewoond maar woont nu 13 in Colombia en heeft een gezin en werkt erg hard! En later zou ik met Jimmy afspreken rond 15:00 uur. Jimmy is een professioneel artiest en danst in diverse shows, en is een groot contact persoon die mij het een en ander kan vertellen over de kunstwereld in Zuid Amerika. Maar voordat ik ze ga zien moet ik er natuurlijk nog wel komen. Eerst Gustavo, hij werkt in het zuiden, maar niet in het verre zuiden wat mega lang duurt om te reizen. Het duurde een 1,15 uur om er te komen maar we konden gelukkig in de bus zitten en een beetje om ons heen kijken. Tijdens enkele haltes stapten straat muzikanten of bedelaars in de bus om natuurlijk geld te krijgen. En hoewel de straatmuzikanten goed waren wordt er me verteld dat je er toch maar mee moet oppassen. Dus dat doe ik ook maar. Eenmaal aangekomen in het zuiden zei mijn moeder dat ze nog nooit in deze omgeving was geweest, maar het beviel haar wel want er waren veel winkeltjes die gordijnen, kussen, en stoffen en veel meubelen verkochten. En ze kon vrolijk rond kijken daar. Na eventjes goed zoeken naar het adres wat ik van Gustavo had door gekregen hadden we het gevonden. De straten hier liggen namelijk anders in elkaar. Hier heb je geen Julianastraat of Kerkstraat. Maar het gaat per straatnummer en zij straten. Heel anders maar ik begin het langzamerhand door te krijgen. We liepen naar boven om Gustavo te zien en het was erg leuk om hem weer te zien en ook om weer even Nederlands te kunnen praten na alle spaanse gesprekken. We zijn er een uur geweest en Gustavo heeft me veel tips en ideeën gegeven waar ik erg blij van werd. Ook heeft hij me het een en ander kunnen vertellen over de verschillen van beide landen, en waar ik mee moet oppassen wil ik in Colombia wonen en werken. Het was erg fijn om even het een en ander te kunnen bespreken en het heeft mij al meer in een richting kunnen denken, dus ik weet dat ik nu tenminste niet met lege handen terug naar Nederland kom, en daar ben ik erg blij om dat in de 2e week, mijn zoektocht al iets heeft opgeleverd.

Na dat we afscheid hebben genomen van Gustavo heeft mijn moeder even een nieuw gordijn kunnen scoren in een van de winkeltjes waar we langs liepen. Met goedkeuring van mij heeft ze m gekocht en vertrokken we richting afspraak nummer 2. Maar eerst eten! Bij een winkelcentrum wat meer in het midden van de stad ligt hebben we wat gegeten, en heb ik weer wat meer informatie over mijn biologische vader gekregen die ik overigens volgende week ga ontmoeten. Maandag 16 Mei vertrekken we naar Monteria om daar weer een nieuw deel van mijn familie te ontdekken. Maar dat vertel ik wel als het allemaal gebeurd! Na de lunch een taxi genomen om richting Jimmy te gaan. En hoe dichterbij we kwamen zagen we dat de buurt toch wat gevaarlijker was, en mijn moeder zei al direct in de taxi, “ah dit is geen fijne buurt”. Toen we aanbelde en Jimmy open deed zei hij ook al direct dat de buurt vrij onveilig was. Maar “dont judge a book by its cover” is een mooie uitdrukking om weer te geven hoe mooi zijn appartement is. Van buiten verwacht je eerlijk gezegd niet zoveel, maar hij had het van binnen zo mooi opgeknapt en kon wat mij betreft zo als show model in een zaak staan. Jimmy was erg vriendelijk en open, en we werden ook erg warm ontvangen. Ook hij had veel tips en ideeën gegeven voor wat goed zou zijn om te doen voor me. Jimmy heeft in Amerika gewoon en in London en werkt in het theater in Bogotá met grote opera producties en hij is choreograaf/acteur en werkt ook in de Cirque du Soleil show in Las Vegas!! En daar zit je dan als een drutens broekie tegenover zo iemand die ontzettend veel connecties heeft en veel weet. En het feit dat hij al wat tijd voor me heeft genomen kan ik daardoor nog meer waarderen. Ook hij heeft me het een en ander duidelijk kunnen maken en dat maakte me dag productiever dan verwacht. Ook bij Jimmy zijn we een uurtje geweest en erna nog even door de stad gelopen en weer richting huis gegaan. In de bus voelde ik me erg moe want had natuurlijk de hele dag door indrukken gekregen en belangrijke gesprekken gevoerd in een taal die je niet feilloos spreekt. Dus met een fijn gevoel kwam ik thuis aan en kon ik tevreden terug kijken op de dag…… ik kan beginnen met een nieuw hoofdstuk!!

ENGLISH

Tuesday 9th of May, actually i didnt really do anything and thats also the reason why i am not writing anything about that day, besides having some great talks nothing happened.

10th of May, today I have a few things planned, around 10:30 I will go to Gustavo, Gustavo is a guy that I met in 2011 in Colombia when I visit with my Dutch parents and my sister. He was our translator at that time and helped us out with the one and the other. Gustavo lived aswell in Holland but lives already for 13 years in Bogotá, he has a family and he works damn hard! After my meeting with Gustavo I would meet another friend named Jimmy, Jimmy is a professional artist and is active in many shows as an dancer and actor. He is a great person who can teach and tell me a lot in the art scene in Colombia and South America. But before I will see them I ofcourse need to get there. Gustavo first, he works in the south, but luckily not too far, because that would take a long time to get there. In the end it took us just 1 hour and 15 minutes to arrive at his work. Fortunately we could sit in the bus and we could look around a bit. During some bus stops some street artists came inside and made some music and others begged for money, the musicians were good but once I’ve been told that you had to be careful with them, so that’s what I did. Once we finally got in the south, my mom told me that she hasn’t seen this area of Bogotá but that she liked it a lot. There were a lot of little shops that sells curtains and pillows and other kind of fabrics. She could look around happily. After searching for the right direction we found the place where we had to be. The street directions are so different here then in Holland. The streets aren’t named after any queen of king or fruits or buildings. Here the name it basically with numbers and directions which is different. But slowly I start to understand. We walked upstairs to meet Gustavo and it was very nice to see him again after such a long time, also tob e able to talk Dutch felt good after all the spanish converstations. We’ve been there for an hour and he could give me some great tips and ideas which made me very happy. He also could tell me all about the differences between Colombia and Holland, working wise but also living wise, he told me of what I should be aware of. It felt great to talk about some certain things and it could lead me already towards an direction, so at least I won’t come empty handed back in Holland, and I am glad that already in the second week I found some things that helped me with my search.

After we said goodbye from Gustavo, my mom bought some new curtains in one of the store’s we passed by. She asked my opinion and i told her that I liked it, after we were about to go to meeting number two, but first food! We ate at a shopping mall that was in the middle of the centre, and I got to know more information about my biological father while I was on the phone with my biological sister. I will leave on Monday the 16th to Monteria and there I will meet an other part of my family. But that is to be continued! After lunch we took a cab to go to Jimmy. And the closer we were we saw that the neighborhood was not really safe, my mom said in the cab “I don’t really like this part of the city”. Once we rang the bell of Jimmy’s door he opened up and also said that the neighborhood wasn’t so nice. But “don’t judge a book by its cover” that’s a nice expression to say how beautiful his apartment was. From the outside you honestly don’t expect a lot but on the inside looked so great that I could be sold as a showroom if I can say so. Jimmy was very friendly and open and we got openly received in his apartment. He as well had a lot of tips and ideas for what could be good for me. Jimmy lived in America and London and works in the theater in Bogotá, he participate big opera’s as an actor/dancer/choreographer and he works also in Cirque du Soleil in Las Vegas. So there I am, sitting in front a person which such a big resume, while I am just a peasant boy. The fact that he took time for me to explain and help me out gave me even more appreciation for him. He could tell me a lot of things and because of that it made my day even more productive than I thought it would be. We stayed for one hour and after me and my mom had a little walk in the center. We took the bus to go back home, but I felt quite tired of all the impressions and ideas that these people gave me, besides the fact that you need to talk and listen in a language that’s not yours made it quite exhausting. In the end I came home satisfied and I could look back on this day with a big smile……. A new chapter has started!

Reacties

Reacties

Judith

Jeej! Het gaat lekker zo Gied!
Keep up the good work.

Alvast heel veel plezier bij je andere familie, zal heel bijzonder zijn!

Dikkekus,
Judith

Clasien

Super Gido
Ik geniet van je verhalen,Je hebt al heel wat meegemaakt in een korte tijd.
Ik wens je verder heel veel sucses en geniet van al die bijzondere en mooie dingen.
liefs Clasien

Marie-Louise van Haren

Hoi Gido, wat mooi en ontroerend om deze vertalen van jou te lezen.
Het gevoel van jou wat je beschrijft over het "thuiskomen" herkent ik ook bij Gideon. Op het moment dat jij naar jouw thuisland vliegt, is de biologische zus van Gideon hier. Ook hij beleeft hetzelfde gevoel zoals jij het beschrijft, bijzonder. Geniet ervan!!

Antoon en Tillie van den Hurk

We wensen je nog een mooie tijd bij je biologische familie ( het worden er steeds meer!). Wat indrukwekkend. Veel succes en geluk met alles. Hartelijke groeten ????????????????????????????????

Marie-Louise van Haren

Hoi Gido, ik weet zeker dat je ouders de fotoreportage geweldig vinden. Heb de foto's óók gezien, ze zijn prachtig geworden!
Héél veel plezier en geniet mét en van je biologische familie om je heen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!